Napisz do mnie

Wyślij prywatną wiadomość

SKETCHUP I ZNIKAJĄCE TEKSTURY

opublikowano: 15 lut 2014 wyświetleń: 1558 komentarzy: 6

#sketchup #texture #tekstura

Jeśli korzystałeś kiedyś z programu SketchUp, zapewne natknąłeś się na ten nieprzyjemny "ficzer". Jest na to jednak rozwiązanie.

SketchUp

Jeśli jesteś projektantem amatorem i nie słyszałeś o narzędziu jakim jest program SketchUp, prawdopodobnie robisz to źle ;). Narzędzie to swego czasu rozwijane przez Google, jest dostępne za darmo i doskonale nadaje się do projektowania. Ja osobiście projektuję w nim wszystko, począwszy od biurka, łóżeczka, poprzez meble po projekt całego mieszkania z detalami. Kilkukrotnie wykorzystywałem go również do "wirtualnego przemeblowania". Zanim zaczynałem targać ciężkie szafy z jedego końca pokoju na drugi, robiłem model pokóju, dodając modele szaf co zdecydowanie zaoszczędziło roboty przy nietrafionym pomyśle ;) - polecam. Ale nie o tym dziś chciałem, tylko o pewnej uciążliwej właściwości SketchUpa.

Znikające tekstury

W wersji bodajże 7, autorzy wprowadzili udoskonalenie do programu, które polegało na dynamicznej zmianie poziomu detali podczas poruszania się po scenie. Miało to za zadanie utrzymać framerate na przyzwoitym poziomie i w momencie gdy użytkownik zaczynał obracać kamerę wokół obiektu, zdarzało się, że sprzęt nie wyrabiał z przeliczaniem sceny i super_fajny_feature usuwał z obiektów tekstury na czas obrotu. Potrafił także zastąpić obiekty siatką lub nawet prostopadłościanem. Ktoś może powiedzieć, że to tylko na czas obrotu sceny - otóż nie do końca. W praktyce wystarczy aby procesor na chwilę zadławił się powodując spadek liczby klatek na sekundę przy obracaniu a dzielny mechanizm sketchupowy wkraczał do akcji... i to już na dobre; do resetu programu.

level of detail sketchup

Po lewej stronie widać statyczną scenę, tekstury na podłodze, komodzie oraz ścianie. Podczas obrotu (po prawej) tekstury znikają co jest dosyć irytujące. Spędziłem sporo czasu aby doszukać się jakichkolwiek ustawień lub sposobu na pozbycie się tego natręctwa. W Internecie jest sporo wpisów nt obejść tego problemu. Są to między innymi:

  • po wystąpieniu problemu, włączenie na chwilę trybu X-ray - pomaga tylko czasami
  • restart programu - pomaga zawsze... ale chyba nie o to chodzi ;)
  • ustawienie Sketchup.full_detail_render_delay_min=0 oraz Sketchup.full_detail_render_delay_max=0 - są to zmienne środowiskowe SketchUpa poniekąd związane z czasem odświeżenia obrazu w pełnych detalach. Niestety nie wyłącza to całkowiecie znikania tekstur - zaczynają one migać.
  • ustawienie w opcjach znacznika "Use fast feedback"
  • przestawienie karty graficznej w tryb najlepszej jakości kosztem wydajności
  • instalacja najnowszych sterowników do karty graficznej

Niestety żadna z nich nie działa ;). Szukałem zatem dalej i odkryłem rozwiązanie działające do tej pory.

Rozwiązanie

Z menu Window należy wybrać opcję Ruby Console. Pojawi się okienko w którym należy wpisać poniższe zaklęcie i przypieczętować enterem.

Sketchup.required_camera_lod = 10

Domyślna wartość to około 3-5, nie pamiętam dokładnie. Wpisanie tam wartości 1 powoduje, że najmniejszy obrót kończy się wyłączeniem tekstur, 10 z moich obserwacji pozwala zapomnieć o tym koszmarze raz na zawsze ;). Od czasu rzucenia powyższych czarów, nawet w modelu mojego mieszkania (prawie 30MB, ponad 250 komponentów), w którym meble mam odwzorowane z dokładnością do poszczególnych prefabrykatów, ani razu tekstura nie zniknęła.

 


Comments (6)

  1. Versatis:
    mar 18, 2017 at 11:44

    Dzięki!. Bardzo mi ta porada pomogła. Mam jeszcze jeden problem. W ekranie roboczym tekstury są obrócone o 90 stopni w stosunku do renderu końcowego. Masz na to jakąś radę?

  2. Bartek:
    mar 19, 2017 at 12:26

    Cieszę się, że mogłem pomóc. Co do tekstur, to czym renderujesz? Sprawdź czy przypadkiem nie masz odwróconych powierzchni (opcja flip normals albo coś podobnego).

  3. Aga:
    maj 29, 2017 at 10:47

    A ja mam taki problem, że w ogóle nie widzi mi tekstur w modelu, pomimo włączonej opcji w stylu płaszczyzny. Ktoś wie jak go rozwiązać?

  4. Bartek:
    maj 30, 2017 at 12:09

    A czy widok tekstur (Shaded with textures) różni się czymś od widoku bez tekstur (shaded)? I czy na pewno model ma tekstury? Może ma jednolite kolory?

  5. Aga:
    maj 30, 2017 at 12:36

    Zauważyłam, że problem pojawia się tylko po zaimportowaniu modelu z Revita. Nakładając tekstury pojawia się tylko kolor, zupełnie nie wiem dlaczego. Widok tekstur różni się od widoku bez tekstur tylko jasnością.

  6. Bartek:
    maj 30, 2017 at 05:51

    Niektóre formaty zapisu modeli nie przechowują informacji o teksturach, lub tekstury są przechowywane w osobnych plikach, do których model trzyma jedynie referencje. Może w tym problem. Inna możliwość, to włączony tryb X-ray, ale to by chyba było widać ;).

  1. 1

Allowed tags: <b><i><br>


PODZIEL SIĘ

PODZIEL SIĘ