Napisz do mnie

Wyślij prywatną wiadomość

KIEROWNICA DO PC, CZĘŚĆ 2

opublikowano: 5 sie 2001 wyświetleń: 4352 komentarzy: 7

#pc #kierownica #gry

Pora zająć się elektroniką i powołać kierownicę do życia.

Elektronika

Schemat kierownicy przedstawiłem poniżej. Jest to standardowy schemat joysticka PC podłączanego do portu GAMEPORT na karcie muzycznej. W trakcie lutowania kabelków, dobrze sobie zapisywać kolory przewodów jakie i gdzie lutujemy.

rys8.gif

Złącze pasujące do GAMEPORTU to złącze typu D-15 męskie. Widok od strony lutowania. Przylutowałem tu przewód 10-żyłowy a ekran podłączyłem do pinu 5. Drugi koniec przylutowałem do kawałka płytki PCB, na której są paski z miedzi. Płytka ta przymocowana została w środku kierownicy po to aby szarpnięcie za przewód nie oderwało kabelków od potencjometrów etc. Do złącza tego przylutowałem także przewody do potencjometru kierownicy i od JOYa-biegów. Następnie przewód 6-żyłowy do modułu pedałów. Potencjometry na schemacie są ustawione w pozycji jałowej i trzeba je połączyć tak jak pokazane jest to na schemacie.

Potencjometry regulowane( miniaturowe ) PR mają wartość 100k i są potrzebne TYLKO w przypadku gdy mamy potencjometry suwakowe o wartości 47k (dla 100k potencjometrów nie trzeba montować potencjometrów montażowych). Inaczej nasza karta muzyczna myślałaby, że jeden z pedałów jest cały czas wciśnięty ponieważ wypadkowa rezystancja gazu i hamulca powinna wynosić około 110k.
Naciskając pedał gazu zwiększamy tą rezystancję co jest odczytywane jako zwiększenie gazu. Naciśnięcie hamulca zmniejsza tą rezystancję i jest odwrotnie. Sprzęgło należy połączyć także tak, że podczas naciskania rezystancja się zwiększa. Jak już wspominałem, kierownica nie różni się od Joysticka analogowego praktycznie niczym oprócz kształtu. Jedyna różnica jest taka, że Joystick 2-osiowy ma 2 potencjometry, a kierownica 2-osiowa potencjometrów ma 3. Jest tak dlatego bo gaz i hamulec w kierownicy muszą być osobno sterowane, a odpowiednie połączenie obu tych potencjometrów sprawia, że jeden pot. zwiększa rezystancję wypadkową a drugi zmniejsza. W Joysticku analogowym suwak w pozycji jałowej znajduje się na środku potencjometru, więc ruszanie wajchą do przodu zwiększa a do tyłu zmniejsza rezystancję.

Koniec?

Jeszcze nie :). Pedały przykryłem odpowiednio wycięta płytą pilśniową tak, aby wystawały jedynie kątowniki aluminiowe (12) i drewniane klocki (11) - teraz widać po co je zastosowałem.
W roli ręcznego robić u mnie JOY-bieg w lewo. Do góry - bieg niżej, w dół - bieg wyżej ( jak w skrzyniach sekwencyjnych ). Przewody należy umocować jakimiś obejmami, żeby kabelki się nie pourywały.

Instalacja i regulacja

Po brudnej robocie przyszła pora na soft... Ustawienia są podobne zarówno w windowsie 98, winme, jak i XP - mogą wystąpić jedynie drobne różnice w nazwach. Pierwszą czynnością jaką musimy wykonać to jest ( po sprawdzeniu zgodności połączeń ) włożenie wtyczki do gniazda Joysticka w karcie muzycznej naszego kompa. Jeżeli komputer jeszcze nie wisi i znikąd nie leci dym to znaczy, że chyba wszystko OK. Jeśli zastosowano potencjometry montażowe z racji braku potencjometrów 100k to należy je ustawić na maxa (tak, żeby miały największą rezystancję).

Następnie otwieramy Panel Sterowania i ikonę Kontrolery Gier. Pojawi się okno - puste jeżeli nie mamy Joysticka. Klikamy DODAJ, z listy nic nie wybieramy, tylko dajemy NIESTANDARDOWY. W nowym oknie zaznaczamy Konsola samochodu wyścigowego. Następnie osie - 3, przyciski - 4, wpisujemy jakaś nazwę, np. KIEROWNICA GT PELZAK ;) i dajemy OK. Nasza kierownica znajduje się teraz na liście w oknie DODAWANIE KONTROLERA GIER. Wybieramy ją zatem i OK.

Prawdopodobnie Windows będzie się domagał w międzyczasie CD to mu ją dajcie. Musi doinstalować sterowniki do Joysticka. Jeżeli udało się nam już wybrać naszą kierownicę z listy i znajduje się ona w kontrolerach gier to jeżeli wszystko jest OK to przy naszym kontrolerze powinien być napis - OK. Jeżeli pojawi się stan - Nie podłączony - to znaczy, że kierownica nie jest podłączona, albo nie skręciłeś potencjometrów na maxa, albo coś źle przylutowałeś. Jeżeli stan - Nieznany - tzn. że źle coś ustawiłeś w Kontrolerach Gier.

Teraz należy odszukać przycisku bądź zakładki pod tytułem kalibracja i postępować zgodnie z poleceniami. Zwróć tylko uwagę na to, że kursorek-plusik troszkę się chwieje i jeżeli naciskasz np. pedał gazu a ikonka skacze do góry i na dół to nie dociskaj pedału do końca bo jak dociśniesz to skacząca ikonka wyskoczy sobie jeszcze dalej niż myślisz i w grze nie będziesz mógł wykorzystać maksymalnego przyspieszenia auta. Windows wykrywa dokąd są zmiany wychylenia pedałów, więc wykryje wciśnięcie do oporu + zakłócenia. Podobne zjawisko może też powodować przerwana ścieżka oporowa potencjometru, co podczas naciskania może wywołać nawet błąd kalibracji.

Jeśli już przeszedłeś kalibrację to należy sprawdzić jak ona wypadła. Gdzieś obok powinien być przycisk bądź zakładka umożliwiająca przetestowanie. Należy sprawdzić czy wciśnięcie gazu, hamulca, sprzęgła, kierownica w lewo/prawo przesuwają ikonkę do krawędzi białego kwadracika w którym się znajduje. Jeżeli nie, to trzeba powtórzyć kalibrację.

Podsumowanie

Kierownica ta była sprawdzana przeze mnie pod windowsem 98, oraz pod XP, jedyne czego wymaga to karta dźwiękowa z wejściem GAMEPORT. Pod vistą prawdopodobnie też będzie działać.
Wiele osób mailujących do mnie źle rozumie zasadę pracy biegów. Nie chodzi o to, że mamy cztery kierunki na JOYsticku to możemy używać tylko biegów 1,2,3,4. Z racji ograniczenia do 4 przycisków można ustawić biegi w takiej konfiguracji: bieg wyżej - joy w dół, bieg niżej - joy w górę. Na boki ustawiamy cokolwiek innego, np. w lewo - ręczny, w prawo - klakson.

Życzę wszystkim przyjemnej jazdy :)

1 like voting
is closed
thanks
for your vote

CZYTAJ DALEJ POZOSTAŁE CZĘŚCI TEGO ARTYKUŁU


Comments (7)

  1. Tomi:
    lip 19, 2006 at 07:35

    Tak tak, pamiętam :)

  2. squarem:
    gru 12, 2008 at 07:35

    Wydaje mi się że to najlepszy wynalazek jest spoko
    PS mam pytanko ta stronka to sam robiłeś??

  3. Bartek:
    gru 20, 2008 at 07:36

    I tą, i poprzednią, i kolejną też ;)

  4. chcuck88:
    mar 04, 2009 at 07:36

    mam pytanie czy oznaczenia gameportu nie są czasem odwrotnie napisane?

  5. Bartek:
    mar 04, 2009 at 07:36

    Zależy z której strony patrzeć ;). Tu przedstawiony jest widok od strony lutowania. Od strony pinów, pin nr 1 jest w lewym górnym rogu wtyczki.

  6. anonim:
    sty 15, 2013 at 07:37

    a ta kierownica wogule działa a jak tak to czy na windows 7 ?????????

  7. Bartek:
    sty 17, 2013 at 07:37

    Kierownicę tą robiłem ponad 10 lat temu. Obecnie gameporty nie są już spotykane w komputerach więc jej budowa ma mały sens. Lepiej zbudować coś w oparciu o gotowe kontrolery pod USB.

  1. 1

Allowed tags: <b><i><br>


PODOBAŁO SIĘ?

PODOBAŁO SIĘ?


1 like voting
is closed
thanks
for your vote

PODZIEL SIĘ

PODZIEL SIĘ